Beszámolók filmekről egy néző szemszögéből

Beszámolók filmekről egy néző szemszögéből

Suicide Squad - Öngyilkos osztag

2018. február 06. - Anonim Jusztusz

suicide_squad_wallpaper_1680x1050.jpg

A DC univerzum legelvetemültebb bűnözői a rácsok mögött rohadnak. Bár a világnak minden oka meg volna rá, hogy tudomást se szerezzen létezésükről, Amanda Waller, egy állambiztonsági szervezet feje, új lehetőségeket vél felfedezni néhányukban…

Gyakran találkozni a filmes világban olyan alkotásokkal, melyeket szándékosan, politikai vagy személyes megfontolásokból lehúznak vagy felmagasztalnak. Bizony, elég csak egy rossz szó, egyetlen fintorgó megjegyzés, és művészeinket számon kéri a hollywoodi inkvizíció, melynek legfőbb feladata Hollywood módszeres tisztogatása a „megbízhatatlan” elemektől. Első az alkotás szabadsága, nem igaz? Végül talán nem is szükséges az ítélethozatalhoz, hogy valaki „elszólja magát”. Elég, ha csak a rivális stúdió vagy rendező „többet tesz” az elit kegyeinek elnyeréséért. Nem bocsátkoznék különösebb történelmi példák részletezésébe, de a Batman Superman ellen – Az igazság hajnala után kétkedve fogadtam a kritikusok irományait a Suicide Squad – Öngyilkos osztag kapcsán. Az a mozi ugyanis, ha nem is volt képregényhű, és nagy hibái is akadtak, összességében jó film lett. Mégis valami katasztrófaként híresült el. Mindenesetre a gyanús negatív kritikák felkeltették az érdeklődésemet a Suicide Squad – Öngyilkos osztag iránt, ezért még a moziban akartam meggyőződni a film minőségéről.

A Suicide Squad – Öngyilkos osztag azonban azon kevés filmek közé tartozik, melyeknél szemet szúróan kitűnnek a rendezés óriási hibái. Már a főcím stílusa is furcsa benyomást kelt. Fegyverek uniszex, neonhatású színekben 3D-s hatással. Bár a filmben felcsendülő dallamok remek zenei ízlésről árulkodnak, a bombasztikus számok alkalmazása hagy némi kívánnivalót maga után. Olyan benyomást kelt a film egy része, mintha valaki zenével fémjelzett rövidfilmeket kapcsolgatna egy távirányítóval. Aztán megjelennek az olvashatatlan dokumentációk és a bevagdosott képsorok olyan kusza stílusban tálalva, amilyet még moziban nem láttam. Az Arkham Elmegyógyintézet rózsaszínben kivilágítva? A forgatókönyv is gyengére sikerült. A súlytalan történetvezetés alatt kliséhegyeken és klisévölgyeken át vezet az identitás-zavarral küszködő szereplők útja. A készítők gyakran elfelejtik, hogy kikről is szól a film és mi is az alapanyag.

joker-harley-quinn-suicide-squad-wallpaper.jpg

Az új Joker valami néger gengszterfőnökként villogtatja a tetoválásait és az ízléstelen ékszereit. Teszi mindezt mindenféle hiphop, rap meg hasonló behatárolhatatlan enyelgésre. Elmebeteg gyilkos, de vannak érzelmei. Késekkel szürreálisan berendezi a lakóhelyét és angyalkázik a földön. Teleírja a saját szobáját „HAHAHA” feliratokkal, kifejezetten képregényes stílusban, mert ennyire szereti az önmagáról szóló képregényeket. Egy költői kérdés: Miért tetoválja valaki azt a mellkasára, hogy „HAHAHA”? A fémes fogakról ne is beszéljünk! Nagyon elvétette a szerep és a megformálása is, tele Ledgertől és Nolantől való ötletekkel. Csak találjunk benne ötleteket! Ha ez nem lenne elég, a készítők olyan mondatokat adnak Joker szájába, mint amilyen a következő:

„Mond ki! Mond ki! Moundh khi-ki-ki-ki-ki-ki-ki-ki-ki-ki-ki-ki-ki-ki!”

Mindezt valamiféle érzéki extázissal adja elő a jobb időket is megélt Jared Leto. Az egyébként tehetséges színész még a Mielőtt meghaltam transzfesztita szerepéből is bevet néhány fogást. Kézcsókot kér, másokat fogdos, simogat, a nyelvével játszik, liheg, csak ezúttal nem üzenhet Ukrajnának egy flancos díjátadón. Itt is undorító a megjátszott viselkedése, csak ez ehhez a szerephez nem áll jól. Joker nevetése lassan, de nagyon lassan, vontatottan nyekereg, rosszabb, mint egy útszélen fekvő, végső stádiumban lévő kecske agóniája. A poénforrása a tetoválása, ami nemcsak hogy nem vicces, de fárasztó és kifejezetten ízléstelen is. A bohóc kétszer süti el ugyanazt a „viccet” vele. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag Jokere nem csak szexuális vonzalmat érez Harley Quinn iránt, de szerelmes is belé. Féltékenyen. Itt jegyezném meg, hogy a képregényben lévő Joker egyébként egy vegyi anyagokkal dolgozó terrorista, aki soha nem alacsonyítaná le magát kakaógengszterré, érzelemvilága pedig ismeretlen. Ennyit az új Jokerről.

suicide_squad_harley_quinn_deadshot_joker_captain_boomerang_enchantress_110429_1680x1050.jpg

Harley Quinn, Joker film szerinti szerelme (Te jó ég!) a Batman-képregényt még nem látott, de a jelmezes csajokra izguló kockák fantáziáját testesíti meg. Sztriptíztáncos Joker klubjában, aki alsóneműben és tűsarkúban veszi fel a harcot. Margot Robbie alakításának látszólagos csúcsa időközönként a néző arcába domborodik, de hál’ Istennek a kritikákat elnézve felnőttek is látták a filmet, így nem kell attól tartani, hogy mindenkinek tetszeni fognak az erőltetett nyújtógyakorlatok. Will Smith viszonylag jól szerepel az odaégett Deadshot szerepében, de a mellékszereplők már tényleg a felejthető kategóriába szorulnak. Látszólag ide is szánták őket. Ennyire képregényhű az alkotás. Szinte semennyire. Félreértés ne essék, ezek a dolgok önmagukban is gyengék, nem kell ehhez ezeket hasonlítgatni semmihez.

A korábban említett hibákon túl is lehetne ez a film egy enyhén szórakoztató látványfilm. Csakhogy ezen a téren se mutat semmi újat, semmi nagyot. Olyan, mint egy zombis tévéfilm, amelyben technikailag tökéletesek a zombik, meg a díszletek, de nincs benne semmi látványos néhány nagy robbanáson, meg lassításon kívül. Még így is lehetne a film legalább a főellenség vagy a beugrók miatt érdekes. Legalább a filmek közti összefonódások miatt legyen érdemes megnézni ezt az alkotást. A főellenség és a beugrók azonban szintén felejthetők. Az előbbi története teljes unalomba fullad, a Donald Kacsa képregényben kidolgozottabbak és motiváltabbak az ellenfelek. És akkor most jöjjön az x-edik, de legnagyobb hibája David Ayer képregényfilmjének: maga a filmben megmutatkozó koncepció.

suicide-squad-characters-minimalism-image-2880x1800.jpg

Elvileg sok gyilkos van a filmben, akik a legkisebb empátia nélkül gyilkolnak. Ők „a legrosszabbak”. Embert esznek. Hátba szúrják a társukat. Simán feláldozzák a szeretteiket a móka kedvéért. Elvileg. Valójában azonban a zord tettek érző külsőt takarnak. Két gyilkolási roham közt a szeretet utat tör a forgatókönyvben: „Te voltál már szerelmes?” – kérdi a baseballütős sorozatgyilkos rúdtáncosnő az elvált, hazug, agyakat loccsantó bérgyilkostól. Az érzelmek néha elszabadulnak, és a film végére a gyilkológépek meg is hatódnak egy ellenséges katona szerelmi érzéseinek a tengerében. Megmentik az alig ismert csapattagok életét. Sőt, lelkiismereti okokból nem hajtanak végre parancsot. Lehet, hogy ott, belül, a szívük mélyén ők is jó emberek, csak mindenki más körülöttük érzéketlenül a küldetésre koncentrál? Hiszen nekik is lehet egy szép és egészséges kislányuk, aki ezt mondja: „Tudom, hogy embereket ölsz, de ne félj apu, mert én így is szeretlek.” A film végére kiderül, hogy az osztag nem is egy osztag, hanem egy „család”. Család!!! Szent Habakuk… Az ilyen égbekiáltó baklövések mellett szinte észre sem vesszük (sajnos csak szinte) a felületes, lapos történéseket. Amikor egyes szereplők varázslat hatása alá esnek, mindenféle nehézség nélkül észhez térítik saját magukat. Az akciójelenetekkel kapcsolatban pedig meg kell, hogy valljam, hogy ilyen unalmas piff-puffot nem is tudom láttam-e már valaha. Pisztolylövés. Talált. Még egy lövés. Nem talált. Még kettő. Talált. Egy utolsó nagy puff. Mellé. Nulla. Semmi látványos karatefogás vagy valami. Száz sebtől vérzik el a DC filmes univerzum nagy várományosa…

Összességében sokaknak lesz kidobott pénz és idő ez a film, pedig tök jó mozi is lehetett volna belőle. Nagyon hiábavaló bármit is a lehúzásai mögé látni, mert veszett ügy úgy, ahogy van.

A Suicide Squad – Öngyilkos osztag egy tízes skálán kettes alkotás. Megöngyilkol mindenkit.

suicide-squad-joker-03402.jpg

süti beállítások módosítása